Dyscalculie - Leerstoornissen
8-12 jaar, 128 pagina‘s, formaat 240 x 170 mm.
Lees meerRekenmachine in de kleur blauw, formaat 129 x 76 x 17 mm, gewicht 88 gram (incl. cover). Per stuk. Minimale bestelhoeveelheid is 2 stuks.
Lees meerHandleiding (met achtergrondinformatie, instapschema’s, registratieblad, aftekenblad, diagnostisch onderzoek en een sommendocument). Eurogeld (munten en briefjes), gekleurd MAB materiaal, plaatswaardekaarten, getallenlijnen, getallenstrookjes,
Lees meer100 kaartenparen (25 per rekenkundige bewerking): 100 opdrachtkaarten en 100 resultaatkaarten, in totaal 200 kaarten, formaat 80 x 80 mm. De kaarten van de blauwe speldoos ‚Vermenigvuldigen tot 100‘ zijn aan de voorkant in de hoek rechtsonder blauw
Lees meerDe tafels van 1-10 : 100 opdrachtkaarten en 100 resultaatkaarten, in totaal 200 kaarten, formaat 80 x 80 mm. De kaarten van de rode speldoos ‚Vermenigvuldigen tot 100‘ zijn aan de voorkant in de hoek rechtsonder rood gemarkeerd. Verpakt in een stabiele
Lees meer40 kaartenparen: 40 opdrachtkaarten en 40 resultaatkaarten, in totaal 80 kaarten, formaat 80 x 80 mm. De kaarten van de oranje speldoos ‚Aftrekken tot 100‘ zijn aan de voorkant in de hoek rechtsonder oranje gemarkeerd. Verpakt in een stabiele schuifdoos
Lees meer40 kaartenparen: 40 opdrachtkaarten en 40 resultaatkaarten, in totaal 80 kaarten, formaat 80 x 80 mm. De kaarten van de groene speldoos ‚Optellen tot 100‘ zijn aan de voorkant in de hoek rechtsonder groen gemarkeerd. Verpakt in een stabiele schuifdoos
Lees meer144 pagina’s en benadert het kommabegrip met Muizenstapjes, geeſt toegang tot 30 kleurige spellen en 4 onthoudkaarten, is geschikt voor groep 6 en ouder, voor dyscalculie en speciaal basisonderwijs.
Lees meer20 kaartenparen: 20 kaarten met afbeeldingen en 20 kaarten met getallen, in totaal 40 kaarten, formaat 80 x 80 mm. De kaarten van de gele speldoos ‚Getalbegrip tot 20‘ zijn aan de voorkant in de hoek rechtsonder geel gemarkeerd. Verpakt in een stabiele
Lees meerEen handleiding met daarin achtergrondinformatie, een instapschema, een registratieblad, een aftekenblad, een diagnostisch onderzoek en een sommendocument; 20 verschillende dagkaarten, 5 doosjes met kaartjes, 26 kopieerbare kaarten, plaatswaardekaarten,
Lees meerDyscalculie
Als je dyscalculie hebt, heb je moeite met het vlot en op de juiste manier gebruiken van reken- en wiskundekennis die je eerder hebt aangeleerd. De rekenproblemen mogen niet ergens anders door komen, zoals bijvoorbeeld door een lagere intelligentie.
Rekenproblemen worden in het basisonderwijs minder snel herkend dan leesproblemen. Daarom moeten we voorzichtig zijn met het noemen van aantallen. Maar deskundigen schatten dat het bij dyscalculie, net als bij dyslexie, gaat om drie tot vier procent van de leerlingen.
Dyscalculie wordt een complexe stoornis genoemd. Dat komt omdat, om goed te kunnen rekenen, meerdere hersengebieden worden gebruikt. Een getal (bijvoorbeeld 5) bestaat uit het woord ‘vijf’, het cijfer ‘5’ en de hoeveelheid •••••. Er zijn verschillende hersengebieden nodig om dit alles te ontcijferen. Zoals het taalcentrum en het frontale hersengebied wat belangrijk is voor het plannen en problemen oplossen.
Er is onder wetenschappers geen overeenstemming over de definitie van ernstige reken-wiskundeproblemen en dyscalculie. Ook zijn er verschillende meningen over het ontstaan ervan. De definitie die vaak gebruikt wordt voor dyscalculie is een beschrijving van de problemen die mensen met dyscalculie hebben. Er worden geen oorzaken of andere verklaringen voor de hardnekkige rekenproblemen genoemd.