Kindercoaching
1 gouden kaartje met 'Dit ben ik!, 1 zilveren kaartje met 'zo ben ik op school'. Van elk 7 kaartjes: extraversie/rood, emotionele stabiliteit/oranje, altruïsme/geel, openheid/groen, zorgvuldigheid/blauw, 7 extra kaartjes/indigo, 3 blanco kaartjes,
Lees meerKaartspel, inclusief handleiding met uitleg over 3 spelvormen en achtergrondinformatie over sociale veiligheid. Leeftijd: 11-18 jaar. Spelduur: 10-60 minuten (afhankelijk van de gekozen spelvorm). Aantal spelers: 2 tot 30 (met een volwassen begeleider).
Lees meerBabbelaars - Een spel vol gevoelens: 5 kijkplaten, 50 situatiekaarten, 8 popjes, 16 paspoortkaartjes, 2 draaischijven rond gevoelens. Inclusief Nederlandstalige handleiding. Verpakt in een stevige kartonnen opbergdoos.
Lees meerHet spel bestaat uit 54 fotokaarten (formaat 170 x 120 mm) van personages in verschillende situaties en bevat ook 22 tekstballonnen in verschillende kleuren en vormen. In een stevige kartonnen koffer (formaat 240 x 180 x 60 mm).
Lees meer34 kaarten (90 x 90 mm) van dik, stevig kwalitatief karton. Elke kaart heeft een andere textuur die te maken heeft met echte afbeeldingen van de omgeving. Inclusief handleiding. In een stevige kartonnen koffer (formaat 200 x 130 x 60 mm). Vanaf 4 jaar.
Lees meerSerie van 4 boeken voor hooggevoelige kinderen met elk 32 pagina's, hardcover. Inclusief tips achterin het boek voor ouders en leerkrachten. Auteurs Josina Intrabartolo en Dinie de Zeeuw.
Lees meer55 kaartjes (formaat 87 x 56 mm) 48 emotiekaartjes in tekst en beeld, uitleg Emotionele intelligentie(EQ), diverse spelvormen voor 1 tot 6 spelers. Verpakt in een kartonnen doos, inclusief handleiding en speelwijze.
Lees meer42 kaarten met kwaliteiten (waarvan 1 lege), 42 kaarten met steunvaardigheden (waarvan 1 lege), 4 zoekkaarten met acties, een handleiding en 2 hulpkaarten met tips en voorbeeldvragen voor de begeleider. In totaal 90 kaarten in een kartonnen opbergdoos.
Lees meer10 puzzels (3, 4 of 6 stukjes) met foto’s van kinderen en volwassenen met verschillende emoties (156 x 156 mm). 10 voorbeeldkaarten met aan een zijde de afbeeldingen van de puzzels en aan de andere zijde een icoon dat de emotie weergeeft (58 x 58 mm).
Lees meerDe blije editie. 60 dilemmakaarten. 2 kaartjes met uitleg over de spelvormen voor 2 en 4 spelers. 20 stemkaarten. 1 spelbordkaart. Verpakt in een stevige kartonnen opbergdoos (formaat 130 x 100 x 50 mm).
Lees meer72 pagina's hardcover, formaat 205 x 205 mm. Auteur Kathy Hoopmann. Vanaf 6 jaar (onder begeleiding), zelf lezen vanaf 8 jaar.
Lees meer45 kaarten met handleiding in stevige opbergdoos. Er zijn drie soorten kaarten, die opeenvolgend kunnen worden gebruikt: • Uitleg over leren en mindset (10 kaarten) • Helpende gedachten (10 kaarten) • Aan de slag met je groeimindset! (24 kaarten)
Lees meerKindercoaching
Een kindercoach richt zich op het vergroten van de zelfkennis en het zelfvertrouwen van het kind en geeft daar waar nodig praktische handvatten. Een kindercoaching wordt niet geleid door specifieke methodieken. De meeste kindercoaches werken in een zelfstandige praktijk maar er zijn ook pedagogische professionals die naast een algemene agogische opleiding een kindercoachopleiding hebben gebruikt om specifieke kennis op te doen over de toepassing van coachingstechnieken bij kinderen.
Kindercoaches maken vaak gebruik van een specialisme die past bij hem of haar. Spel, creatieve werkvormen , theater, dieren, sport of muziek kunnen door coaches gebruikt worden als specialistisch middel om contact te maken en ingang te vinden bij het kind. Andere specialisaties zijn de jongerencoaches of gezinscoaches die, zoals de naam al aangeeft tieners dan wel gezinnen, begeleiden.
Een kindercoach zal het kind en de ouders helpen naar een andere vorm van begeleiding of behandeling als blijkt dat de issues waar het kind mee worstelt:
• Een langer begeleidingstraject nodig hebben dan wat binnen gemiddeld 4-6 sessie kan worden opgelost
• Specialistische kennis, begeleiding en behandeling nodig hebben
• Een langer bestaande problematiek blijkt te zijn
• Ontwrichtend is op meerdere levensgebieden
• Mogelijke signalen zijn waarvan een diagnose moet wordt gesteld of uitgesloten
• Een samenwerking nodig heeft met andere instanties waar de kindercoach geen contacten of bevoegdheid voor heeft
• Mogelijk kenmerken van psychisch, psychiatrische of medische problematiek zijn
Zo zal een kindercoach die signalen ziet van autisme bij een kind niet zelf diagnosticeren maar doorverwijzen naar een daartoe bevoegde professional. Maar een kind dat de diagnose autisme heeft, waarvan de ouders voldoende psycho-educatie en het kind eventueel behandeling hebben ontvangen, zal van een kindercoach wel ondersteuning in een aantal praktische dagelijkse bezigheden kunnen krijgen.
Een ander voorbeeld is dat een kind dat wordt gepest door een kindercoach geholpen kan worden in het vergroten van zijn zelfvertrouwen. Maar als het pesten dusdanige schade heeft aangebracht dat het pesten trauma heeft veroorzaakt en vastzittende denkpatronen heeft veroorzaakt, zal een psycholoog hier behulpzaam in kunnen zijn.
In zijn algemeenheid kun je zeggen dat een kindercoach een lichte vorm van begeleiding geeft op kortdurende vraagstukken. Dus daar waar een gezonde ontwikkeling tijdelijk wat bijsturing en ondersteuning nodig heeft.